Movely

ERASMUS MC | 6 MAANDEN | CMD AFSTUDEERSTAGE
Kinderen met een hartritmestoornis helpen om hun angsten te reduceren en zo op een leuke manier te bewegen.
Bekijk hier het app prototype
Bekijk hier het WEB prototype

De Opdracht

Vanuit de afdeling kindercardiologie van het Erasmus MC – Sophia kreeg ik de afstudeeropdracht om te onderzoeken hoe kinderen (12 tot en met 16 jaar) met een hartritmestoornis en medisch device (Pacemaker of ICD) gestimuleerd kunnen worden om meer te gaan bewegen. 

Op de afdeling kindercardiologie komen steeds vaker kinderen met overgewicht, hoge bloeddruk of obesitas, uit hun eigen onderzoek komt naar voren dat dit komt door dat zei weinig bewegen. 

De Ontwerpvraag:

Hoe kunnen we het gevoel van veiligheid bij bewegen vergroten bij pubers met een hartritmestoornis?

Onderzoek

Om erachter te komen waarom deze kinderen minder bewegen is belangrijk om eerst te bepalen wie de werkelijke doelgroep is en wat huidige en gewenste situatie is.

De volgende technieken heb ik gebruikt: cultural Probe, observaties, diepte interviews, enquête en deskresearch.

Deze onderzoeken deed ik met: patiënt (kinderen) die een ICD/Pacemaker hebben, ouders, artsen, psycholoog, Medisch technicus, medisch pedagogisch hulpverlener, verpleegkundig consulent.

Drie Doelgroepen

Uit mijn onderzoek kwamen drie doelgroepen naar voren. Dit komt omdat zei alle verbonden aan elkaar zijn en bij alle drie speelt dezelfde factor. Zij willen allemaal controle om zo angst te reduceren.

  • Directe doelgroep: De pubers 12 tot en met 16 jaar oud met een hartritmestoornis en een medisch device (Pacemaker of ICD) 
  • Verborgen doelgroep: De ouder van het kind 
  • Indirecte doelgroep: De kindercardioloog 

Analyse

Om alle belangrijkste inzichten uit het onderzoek te halen heb ik verschillende technieken gebruikt om zo te kunnen analyseren waar nu precies het probleem ligt. De volgende technieken heb ik gebruikt: Empathie map, Statementcards, randvoorwaarden, persona’s, journeys, Insightwall, stakeholders map.  Dit zorgde voor een definitieve ontwerpvraag, huidige en gewenste situatie. 

Gewenste situatie

Het reduceren van angst, bij zowel de pubers zelfs als bij de ouder, zodat het makkelijker wordt om te gaan bewegen en deel te nemen aan gym of andere sport en bewegingsactiviteiten.

Belangrijkste Inzichten Onderzoek

Angst was de grootste reden waarom kinderen niet wilden bewegen. Het gaat hier om een heleboel vormen van angst. Bij zowel het kind ouder als arts. 
De leefstijladviezen die het kind vanuit het ziekenhuis krijgt worden mondeling gegeven, ze zijn vaak niet volledig, ook zijn ze erg algemeen. Terwijl elk kind en ziekte anders is. 
De nazorg en hulpmiddelen vanuit het ziekenhuis is beperkt zodra ze thuis komen. Terwijl ze het dan het hardst nodig hebben.
Sociale contacten blijken invloed te hebben op of een kind meer beweegt of niet. Als vriendjes bewegen zijn ze ook sneller geneigd ook te gaan bewegen en houden ze het langer vol.

Ontwerprichtlijnen

Het ontwerp moet er voorzorgen dat de kinderen en ouders kijken naar de mogelijkheden in plaats van de obstakels van bewegen.
Het ontwerp houdt rekening met de persoonlijke situatie van het kind en bied op basis daarvan maatwerk voor de bewegings-mogelijkheden.
Het ontwerp moet de kinderen uitdagen, motiveren en plezier geven als zij gaan bewegen.
Het ontwerp moet de kinderen helpen om inzichtelijk te krijgen in wat zij wel kunnen, zodat zij deze kennis met andere kunnen delen
Het ontwerp moet de mogelijkheid bieden om zowel alleen als samen te bewegen.

Idee naar Concept

Na het vaststellen wat de huidige en gewenste situatie is en de ontwerprichtlijnen ben ik concepten gaan bedenken doormiddel van creatieve technieken, die zowel Convergeren als divergeren. Dit deed ik in verschillende sessies met verschillende groepen mensen. De technieken die ik gebruikt heb zijn: Braindump, brainwriting, Bloemassociatie, Morfologische kaart, kettingassociatie en affiniteitsdiagram.

Hier uit kwamen drie concepten. Doormiddel van een concepttest waarbij de testers (Arts en kinderen) aan de hand van een PMI-Analyse konden aangeven wat ze goed en minder goed vonden maakte ik een definitief concept genaamd Movely.  

Testen

Het Concept Movely is getest aan de hand van zowel een low- als high-fid prototype. Om deze te testen maakte ik een clickable prototype die ik testen doormiddel van een usability testplan met alle drie de doelgroepen. Tevens was er een test waarbij de kinderen zelf een onderdeel konden inrichten en deed ik een stijlguide test doormiddel van een enquête. Ook was er een speciale Maze test gemaakt voor de kindercardiologen. Na het testen van de low-fid heb ik de belangrijkste testrestulaten verwerkt in de high-fid. Deze is nogmaals getest en de uitkomsten zijn verwerkt in een MoSCoW.

Uit de test kwam naar voren dat Movely voldeed aan wat de doelgroepen willen, namelijk:

  • Dat het profiel opmaat gemaakt wordt in samenwerking met kind, ouder en arts.
  • Aanpasbaren sport/bewegingsprogramma’s
  • Er is een noodplan waardoor er meer rust is voor iedereen
  • Informatie altijd bij de hand
  • In vertrouwde omgeving kunnen bewegen
  • Statistieke voor de arts om eventueel het het programma opnieuw aan te passen

Eindresultaat

Movely is een web, smartphone en smartwatch applicatie die kinderen met een hartritmestoornis en een ICD/Pacemaker, hun ouders en de kindercardioloog helpt inzichtelijk te geven in welke sporten en bewegingen zij kunnen. Het laat hen op een leuke, positieve, maar vooral veilige manier kennismaken met mogelijkheden die er zijn voor bewegen. Ook past het zich aan, aan de persoonlijke situatie van het kind als dit nodig is. Movely laat de kinderen kennismaken met sporten en bewegingen die ze misschien niet in eerste instantie in gedachten hadden, maar toch leuk zou kunnen zijn. Movely stimuleert kinderen om samen met vriendjes of familieleden meer te gaan bewegen en beloont hen hier voor doormiddel van muntjes en items voor hun eigen persoonlijke eiland

Nieuwsgierig geworden naar mijn andere cases? Bekijk ze hier!

14 Dagen NRC

Als nieuwe abonnementhouder van NRC leer je door middel van een digitale cadeaukalender op een leuke en snelle manier alle platformen van NRC kennen.
The Fantastic Web

Een experience room voor de tentoonstelling Fake Me Hard, waar de deelnemer bewust wordt gemaakt van zijn eigen smartphone afhankelijkheid. 

Let’s talk!

Heb ik je geïnspireerd, ben je enthousiast over mijn werk of heb je vragen? Laten we samen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ik ben altijd in voor een gesprek!
contact
Linkedin
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google