Pathvice

SMART LIVING LAB SCHEVENINGEN | 2 MAANDEN | CMD design challenge JAAR 3
Een wandelapp die de bezoekers van het Meijendel op basis van interesse routes aanbiedt en hen tegelijkertijd bewust maakt van wat de regels van het park zijn, om zo verstoring en vernieling van het natuur tegen te gaan.
Bekijk hier het prototype

De Opdracht

Voor het Smart Living Lab Scheveningen kregen mijn team en ik de opdracht om een nieuwe innovatie te bedenken voor Scheveningen en omgeving. Wij besloten ons op het natuurgebied Meijendel te richten. Hierbij hadden we specifiek de focus gelegd op de verstoring van de natuur.

De Ontwerpvraag:

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat bezoekers van Meijendel het natuurgebied en haar bewoners niet verstoren?

Onderzoek

Om erachter te komen wat het probleem is, wie onze doelgroep is en wat de huidige en gewenste situatie is, zijn er verschillende onderzoek technieken gebruikt: Oriënterende deskresearch, enquête, observatie van de bezoekers van het Meijendel en een interview met Dunea (duin -en natuurbeheer in het gebied). De belangrijkste testresultaten plaatsten we op de Insight Wall.

Doelgroep

Wandelaars tussen de 18 en 35 jaar, die graag de natuur bezoeken in hun vrije tijd om even tot rust te komen. 

Belangrijkste Inzichten Onderzoek

Bezoekers houden zich niet aan de regels in het natuurgebied, ook wel “Vondelpark gedrag” genoemd.
Degenen die schade aanrichten aan het park zijn niet alleen dagjes mensen, maar ook regelmatige bezoekers.
Bezoekers overtreden regelmatig de regels zonder dat ze door hebben dat te doen
Toezichthouders van Dunea hebben niet genoeg middelen om alle overtredingen te handhaven.
Door corona wordt steeds drukker in Meijendel, dit leidt tot verstoring van de natuur.
Van de paden afwijken is een van de meest voorkomende overtredingen.

Idee naar Concept

Na het onderzoek zijn we ideeën gaan bedenken op basis van verschillende creatieve technieken (Morphologische Kaart, Negatieve Brainstorm, COCD-box en de I Love You Methode). Dit deden we door te convergeren en te divergeren

Hieruit kwamen twee concepten, die verder zijn uitgewerkt. Uiteindelijk is besloten is besloten met het concept Pathvice door te gaan, omdat deze beter aansloot bij de doelgroep en de design principles.

Design Principles

Van onwetendheid naar kennis
Positieve benadering
Persoonlijke privacy veiligstellen
Toegankelijk voor Meijendel bezoekers
Geen extra schade aan het Meijendel

Testen

Na het maken van verschillende prototypes hebben we deze op verschillende manieren getest. Hierin wilden we weten hoeveel misclicks er waren, hoe de usability is en hebben we gekeken naar de stijl (Tone of voice, buttons, illustraties) van de app. Dit deden we door een Maze test, stijltest in Miroboard en Face-to-Face testplan interviews

Belangrijkste Testresultaten

Afsluiten van de route was onduidelijk, nu is dit aangepast met een button. 
Het toevoegen van je favoriete routes, delen met vrienden en een nabeleving van je route is een must.
In eerste instantie zaten er vragen in de app, deze werden als hinderlijk ervaren. 
Men gaf aan audio te willen hebben zodat men minder op hun telefoon hoeven te kijken en zo meer van de natuur te kunnen genieten.
Het vogeltje Vice die waarschuwingen geeft bij afwijken van het pad wordt goed ontvangen door de testpersonen.
Testpersonen willen geen vragen over de route, wel “weetjes” over het gebied.

Eindresultaat

Pathvice is een wandelapp die de gebruiker routes naar interesse biedt. Onderweg leert de gebruiker wat de regels zijn van het park en wat de gevolgen zijn als ze deze regels niet in acht nemen. 

 

De gebruiker leert door het vogeltje Vice wat de regels en weetjes zijn in het Meijendel. Als de gebruiker van het pad afwijkt zal het vogeltje Vice laten weten wat er met hem gebeurt als de gebruiker van het pad afwijkt. Zo leert de gebruiker op een positieve manier over het Meijendel. 

Nieuwsgierig geworden naar mijn andere cases? Bekijk ze hier!

The Fantastic Web

Een experience room voor de tentoonstelling Fake Me Hard, waar de deelnemer bewust wordt van zijn eigen smartphone afhankelijkheid. 
Porcelain Tales

In 14 weken tijd een Game Studio oprichten en met 17 klasgenoten een 3d game ontwikkelen voor Steam. Dit deed ik tijdens mijn minor.

Let’s talk!

Heb ik je geïnspireerd, ben je enthousiast over mijn werk of heb je vragen? Laten we samen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ik ben altijd in voor een gesprek!
contact
Linkedin
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google