14 DAGEN NRC
ONBOARDING | NRC | 2024
Als nieuwe abonnementhouder van NRC leer je door middel van een digitale cadeaukalender op een leuke en snelle manier alle platformen van NRC kennen.
Dit is een oud project waar ik in 2024 een nieuw high-fid prototype voor heb gemaakt.

De Opdracht
NRC wil de onboardingsperiode verbeteren voor nieuwe abonnement leden. Nu haakt men vaak af na de 14 dagen zonder dat alle platformen zijn gebruikt.
De Ontwerpvraag:
‘Hoe kan NRC nieuwe lezers op een interessante manier kennis laten maken met alle platformen, en daarbij inspelen op hun persoonlijke behoeften?’
Het project
Wat bijzonder was aan het NRC-project, was dat de opdrachtgever en hele andere kijk had op wat het probleem was dan mijn team en ik. NRC wilden graag dat het percentage dat afhaakt bij de onboarding zou dalen. Na ons eigen onderzoek bleek echter dat dit om een zeer klein percentage ging. Daarom besloten we ons te richten op een ander probleem. Namelijk het richten op een nieuwe doelgroep, maar wel het oude probleem gedeeltelijk mee te nemen.
Belangrijkste Onderzoeksresultaten
Probleem
Veel lezers van het NRC weten niet wat NRC nog meer te bieden heeft aan platformen. Doordat deze onboarding niet goed verloopt haken zei sneller af.
Aanpak
Het persoonlijk maken zorgt ervoor dat de gebruiker sneller bereid is het product te houden omdat het dan op zijn wensen en behoefte aansluit.
Device
De krant wordt het meest gelezen op de mobiele telefoon. De doelgroep vindt het fijn om altijd en overal het nieuws te kunnen lezen zodat ze up-to-date zijn van wat er gebeurt in de wereld.
Personaliseren
De doelgroep wil graag dat het product te personaliseren is aan hun behoefte en wensen.
Drie concepten
Uiteindelijk hebben we in de ontwerpfase 3 verschillende concepten bedacht. Een die aansloot op de onboarding en de verschillende platformen, een gericht op verjonging en een die ertussenin lag. Zo wilden we de opdrachtgever overtuigen van wat wij dachten wat het probleem was, maar tegelijkertijd hen ook de mogelijkheid geven om voor hun eigen probleem een oplossing te bedenken.
Design Priciples
Snel & Gemakkelijk
Op een snelle en gemakkelijke manier maakt de gebruiker kennis met wat NRC aan media platformen heeft .
Prioriteit
Door het product wordt kwalitatief nieuws weer prioriteit in het dagelijks leven van de gebruiker
Persoonlijk
De voorkeuren en behoefte van de gebruiker zijn vastgelegd en het product is daarop aangepast
Flexibel
De gebruiker bepaald zelf wanneer en waar hij /zij het product gebruikt. Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Beste idee
Uiteindelijk bleek toch de onboarding hen het meest aan te spreken en is er besloten om verder te gaan met 14 Dagen NRC. De feedback die we kregen zorgde ervoor dat we van een van de andere concepten konden combineren met 14 Dagen NRC. Dit bleek uiteindelijk de beste keuze geweest te zijn omdat de opdrachtgever ons idee tot beste idee hebben uitgeroepen.

Nieuw design 14 Dagen NRC
14 Dagen NRC is een project uit jaar 2 van mijn opleiding CMD. Omdat dit wel een sterk project was maar het High-Fid prototype niet meer pasten bij wat ik in de jaren geleerd hebt. Besloot ik een nieuw ontwerp te maken. Om te laten zien hoe mijn skills verbeterd zijn.
Eindresultaat
Als nieuwe abonnementhouder van het NRC krijgt men toegang tot 14 Dagen NRC een digitale kalender die in de NRC-app te vinden is. Door elke dag een raampje open te maken in de kalender, leert de lezer op een leuke en snelle manier alle platformen van NRC kennen. In het raampje zit een verassing, dit kan een nieuw platform zijn, maar ook korting, of een presentje. Na elke verassing wordt de lezer gevraagd een beoordeling te geven doormiddel van emoticons.
Aan het einde van de 14 dagen wordt er een persoonlijk abonnement aangeboden, gebaseerd op hun persoonlijke voorkeuren die men heeft aangegeven door de platformen te beoordelen.
